Concept ontwikkelen

 

Voor veel creatieven is het bedenken van een concept het moeilijkste deel van het proces. We hebben de neiging onze ideeën te zien als geïsoleerde entiteiten die moeten worden bevochten en beschermd tegen invloeden van buitenaf. Als we ze gewoon kunnen opsluiten, hebben we alles wat we nodig hebben om ons meesterwerk te creëren. Reality check: je concept is niet iets dat je geïsoleerd ontwikkelt. Het hangt samen met al het andere in je proces om een idee te ontwikkelen tot een eindproduct. Dus hoe ontwikkel je een concept? Volg deze stappen en je bent op weg om die halfbakken gedachte om te zetten in een volledig gebakken oplossing. Echter kan u direct hier terecht voor professionele hulp en advies met u concept ontwikkelen, lees verder voor meer informatie.

Schrijf alle ideeën die je hebt op.

Dit is een cruciale stap omdat het je zal helpen een stap terug te doen en al je ideeën te evalueren. Zo vermijd je dat je aan een van de ideeën gehecht raakt en begrijp je dat ze allemaal met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Het is ook belangrijk om ideeën op te schrijven die uit de lucht komen vallen en ideeën waarvan je niet weet waarom je ze had. Je zou wel eens verbaasd kunnen zijn over sommige ideeën die je hebt.

Pak je pen en begin alle ideeën die je had op te schrijven. Als je bijvoorbeeld één idee had, zou je vervolgens kunnen brainstormen over andere ideeën die met dat idee verband houden. Bijvoorbeeld, als je één idee had, zou je vervolgens kunnen brainstormen over andere ideeën die verband houden met dat idee.

Blijf brainstormen tot je een lijst hebt met al je ideeën, en maak je geen zorgen als ze niet in een bepaalde volgorde staan. Het zal duidelijk worden naarmate je het proces doorloopt.

Definieer uw concept met onderzoek

Er zijn een miljoen boeken op internet te vinden over hoe je een concept kiest. Ga ze lezen, en kom dan bij ons terug. Het internet staat vol met creatieven die advies proberen te geven over hoe je een concept moet kiezen. In werkelijkheid is er niet één manier om het te doen. Je kunt een briljant concept bedenken, maar misschien werkt het niet voor het merk of product dat je probeert te bouwen. Wat bij de ene onderneming werkt, kan bij een andere jammerlijk mislukken. Het belangrijkste is te onderzoeken wat het concept is en wat het betekent. Wat zijn de emoties die ermee gepaard gaan? Is het positief, of is het negatief? Waar staat het concept voor? Het concept voor een restaurant kan bijvoorbeeld zijn "een thuis weg van huis voor de buurt" of "een plek waar iedereen de speciale gelegenheden van het leven kan vieren."

Probeer enkele iteraties op papier.

Als je je concept onderzoekt, kom je misschien pagina's en pagina's informatie tegen die je niet helpen je concept op te bouwen. Hier is een goede manier om er doorheen te komen: schrijf de concepten die je interessant vindt op en onderzoek ze op papier, zonder op links te klikken. Als je een concept vindt dat je aanspreekt, schrijf dan de belangrijkste punten van het concept op, en onderzoek die dan via internet. Wat zijn de feiten, wat zijn de statistieken en wat is de context? Doe hetzelfde voor andere concepten die je interessant vond, en probeer dan een nieuw concept te maken waarin alle ideeën die je hebt onderzocht zijn verwerkt.

Neem een stap terug om je concept en de voor- en nadelen ervan te evalueren.

Nu heb je een stapel concepten. Welke kies je? Dat is de eerste stap in het proces. Je moet een stap terug doen en alle concepten evalueren om te zien wat ze gemeen hebben en wat ze goed of slecht maakt.

Wat zijn de voor- en nadelen van elk concept? Wat maakt ze vergelijkbaar, en wat maakt ze anders? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Wat zijn de sterke en zwakke punten van het door jou gekozen concept? Je wilt uitzoeken wat er goed en wat er slecht is aan je gekozen concept. Misschien vind je iets dat je niet had verwacht, en dat je moet veranderen.